Sztuki

To tylko botoks

Reed, Nick

Do prowadzonej przez Cristinę kliniki chirurgii plastycznej zgłasza się Wendy, atrakcyjna i flirtowna 54-latka z Londynu, na lifting twarzy. Towarzyszy jej córka, Amy. Zabieg ma odbyć się w tajemnicy przed mężem, Garym, który nieświadomy niczego odwiózł żonę i córkę na lotnisko, na tygodniowe wakacje. W klinice Wendy spotyka Tima, byłego chłopaka swojej córki, który niedawno z nią zerwał. Tim czeka na zabieg powiększenia penisa, mówiąc, że będzie miał operację plastyczną nosa.

Hotelowe manewry

McKeever, Michael

Jest rok 1942. W eleganckim hotelu Palm Beach Royale ma odbyć się uroczysty koncert, z którego dochód przeznaczony jest na finansowanie działań wojennych. Wszystko zdaje się być dopięte na ostatni guzik, a hotelowy personel pod czujnym okiem managera, pana Bernarda Dunlapa, uwija się jak w ukropie.  Nic nie zakłóciłoby podniosłej atmosfery oraz dobrego samopoczucia pana Dunlapa, gdyby nie fakt, że dwie, mające być najważniejszym punktem programu, nienawidzące się wzajemnie od lat gwiazdy sceny, zamieszkują w tym samym apartamencie.

Płaksy

Levin, Hanoch

Trzech konających w jednym szpitalnym łóżku, cóż, to Kalkuta, miliony biednych Hindusów. Obchód lekarski mija ich pędem, traktuje lekkim skinięciem głowy, bez słowa. Dwie pielęgniarki. Starsza, obyta ze śmiercią, ma dla nich jedną radę: nie trzymajcie się kurczowo życia, bo co to za życie. Nie zakłócajcie naszego spokoju jękami i żalami. Cierpcie i umierajcie cicho. Młoda pielęgniarka pełna empatii i życzliwości robi co może, by ich pocieszyć.

Dzwonię do moich braci

Khemiri, Jonas Hassen

Amor, urodzony w Szwecji syn imigranta tunezyjskiego pochodzenia, dowiaduje się o wybuchu samochodu w centrum miasta. Nie ma z tym nic wspólnego, ale... szybko dają o sobie znać jego wewnętrzni podszeptywacze: nie włączać telewizora, nie czytać gazet, nie odbierać telefonu, siedzieć cicho, przeczekać, zachowywać się normalnie, nie ściągać podejrzeń. Z domu wyciąga go potrzeba zgłoszenia reklamacji wiertarki. Wychodzi z nożem, „tak dla towarzystwa”. Wie, że musi uśmiechać się do wszystkich, przepraszać, że istnieje. Tak zaczyna się bolesna wędrówka Józefa K.

Fellini. Bóg wyobraźni

Górecki, Jacek

Federico Fellini to już stary człowiek. Zasiadając w opuszczonym studiu filmowym Cinecitta rozpoczyna swoją spowiedź, a raczej swoiste słodko-gorzkie wyznanie miłości do życia i sztuki. Jego wyznanie to pochwała wyobraźni, która jest w stanie przekuć nicość w tętniące życiem światy. Fellini sięga pamięcią m.in.

Przerwany lot wróbla

Górecki, Jacek

W tej mrocznej baśni autor kreśli cztery etapy życia swojego bohatera − mężczyzny, który na skutek osobistej straty poprzysiągł krwawą wendetę na otaczającym go świecie. Zaczyna życie jako wróbel, czyli mały chłopiec, który przywołuje naiwne, słodkie wspomnienia z czasów dzieciństwa, w których pojawia się jednak rodzicielska agresja (karanie dziecka za jego wrodzoną ciekawość). Jego życie dobiega kresu, gdy mężczyzna jest zgorzkniałym starcem, który przelał wiele krwi, ale nie osiągnął wewnętrznego spokoju.

Upał w grudniowe przedpołudnie

Górecki, Jacek

Utwór jest zapisem przejmującego spotkania dwóch kobiet - matki i córki - w niemiejscu (mieszkanie pożydowskie, "nienasze", zawalone rupieciami niczym artefaktami dawno zapomnianej przeszłości) i nieczasie ("upalny grudzień"); być może to spotkanie nigdy się nie wydarzyło i jest jedynie projekcją, w której dokonuje się przepracowanie traum obu bohaterek.

Tamara Biakow

Górecki, Jacek

Tamara Biakow, jak pisze sam autor, przypomina dzieło sztuki. Jest fantazmatem, obrazem, kreacją autora (do czego kobieta przyznaje się w finale sztuki), "nieistniejącą legendą", "wymyślonym duchem pomordowanych przodków". Operowa diwa snuje monolog, za pośrednictwem którego doświadczamy kolejnych osobistych kręgów piekielnych.

Człowiek z Oklahomy

Linder, Lukas

W apartamencie bogatej kobiety zjawia się odziany w trencz detektyw o imieniu Ray. W ręku trzyma reklamówkę, w niej znajduje się zakrwawiona głowa zaginionego męża. Scena, która mogłaby znaleźć się w czarnym kryminale z lat 30., urywa się nagle. Wszystko to jest projekcją nastolatka, który na różne sposoby próbuje kompensować brak ojca.