Johnny & Maggie

Autor: 
Błażewicz, Andrzej
Gatunek: 
Dramat
Obsada kobiety: 
4
Obsada mężczyźni: 
4
Szczegóły obsady: 
obsadę można zmniejszyć

To utwór będący trawestacją Jasia i Małgosi − ale przede wszystkim popkulturowych przekazów o nonkoformistach, przestępczych tandemach, buntownikach. Rodzeństwo Johnny i Maggie, niczym Natural Born Killers (choć z uwagi na ich motywacje może raczej należałoby powiedzieć children of the revolution) podróżują razem do Baby Jane (miejsce będące odpowiednikiem baśniowej chatki z piernika Baby Jagi), popełniając rozmaite przestępstwa − a raczej fantazjując o nich. Ale to nie jałowa, irracjonalna chęć zrobienia czegoś wbrew prawu jest motorem ich działania. Johnny i Maggie chcą wzniecić globalną rewolucję przeciwko decydentom oraz światu, który tworzą − okrutnemu, brutalnemu, przepełnionemu wyzyskiem. Wiara w istnienie utopii pod hasłem Baby Jane jest jedyną rzeczą, która daje im siłę. Tej wiary nie mają już dorośli. Matka rozpaczliwie przekonuje rodzeństwo do powrotu: "Świat nie ma ideałów / Bóg umarł / Każdego dopadnie depresja i rak". Bohaterowie posługują się przez większość czasu językiem angielskim i upominają siebie, kiedy przechodzą na polski; ów relatywizm językowy stanowi jedną z większych sił oddziałujących na sposób myślenia bohaterów. Językową tkankę tekstu tworzy żywiołowy, inteligentny remiks piosenek oraz dialogów z kultowych filmów, choćby filmu To nie jest kraj dla starych ludzi.