Koniec czerwonego człowieka

Autor: 
Aleksijewicz, Swietłana
Tytuł oryginalny: 
adaptacja sceniczna Igora Sawina na podstawie powieści "Czasy second-hand" S. Aleksijewicz
Przekład: 
Czech, Jerzy
Gatunek: 
Dramat
Obsada kobiety: 
4
Obsada mężczyźni: 
3

Nie sposób go z nikim pomylić, choć jest podobny i zarazem niepodobny do reszty ludzkości. Ma własny słownik i doskonale wie, co jest dobre, a co złe. Paszport radziecki przechowuje jako najcenniejszy skarb. Homo sovieticus. Nie umarł wraz z upadkiem imperium, za to musiał stawić czoła nowej rzeczywistości, gdy wbrew przewidywaniom Marksa po socjalizmie nastąpił kapitalizm, ojczyznę zastąpił supermarket, a władzę przejęli handlarze i cinkciarze. Wiecznie żywy, chętnie opowiada o swoich bohaterach i męczennikach, o nadziejach i rozczarowaniach, o złości, frustracji i zderzeniu z rzeczywistością. To z tych opowieści, domowych i osobistych, składa się nowa niezwykła książka wybitnej białoruskiej autorki, która po raz kolejny oddaje hołd zwykłemu człowiekowi, którego losy przeplatają się z Historią. Książka Aleksijewicz została uznana za najlepszą książkę 2013 roku we Francji, a jej autorka otrzymała francuską nagrodę Médicis w kategorii esej. (materiał: Wydawnictwo Czarne)

Akcja rozgrywa się w przestrzeni ponadczasowej. To dlatego w kuchni tzw. „komunałki” (a więc w czasach dawno minionych) widzimy wiszący portret Putina. To dlatego Mężczyzna Pierwszy opowiada o czasie wielkiego głodu na Ukrainie – chociaż nie mógł wtedy żyć. Ten mężczyzna jest archetypem Rosjanina – tak jak pozostałe osoby przedstawienia. To dlatego Kobieta Trzecia opowiada historię z innej epoki. Treść ich opowiadań może dotyczyć zarówno czasów współczesnych, jak i odległej przeszłości. Sposób oddzielenia czasów dawnych od współczesności jest zadaniem dla reżysera. Mieszanie czasów jest tutaj pożądane – ze względu na cel nadrzędny, którym jest „dusza rosyjska”. Adaptator skupia się na konfrontacji naszego myślenia i odczuwania z myśleniem i odczuwaniem naszego wschodniego sąsiada. Na wychwytywaniu różnic w postępowaniu i moralności. Pobrzmiewa w niej smutna nuta obawy i lęku przed nieobliczalnością Rosji – ale też niemały sentyment do sierceszczipatielnych romansow.